کولپوسکوپی چیست

کولپوسکوپی یکی از روش‌های درمانی مهم برای تشخیص بیماری در سطح ناحیه حساس ژنیتال زنان است، همانند دهانه‌ی رحم، واژن و فرج که توسط کوپلوسکوپ انجام می‎شود.

کولپوسکوپی، رحم و واژن و قسمت‌های خارجی اندام را به طور دقیق بررسی می‌کند و با استفاده از دستگاه کوپلوسکوپ هر نوع ناهنجاری را شناسایی می‌کند.

کولپوسکوپی با دقت بالای ۹۹ درصد سلول‌های سرطانی و بدخیم را تشخیص می‌دهد و از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. یکی‌دیگر از روش‎های صحیح درمان تست پاپ اسمیر است که عملکرد آن با ۶۰ درصد دقت انجام می‎شود.

اهمیت و کاربرد کولپوسکوپی

معمولا متخصصان برای تشخیص سرطان در نواحی تناسلی بیماران را هدایت می‎کنند تا تست پاپ اسمیر انجام دهند. اگر نتیجه دریافت شده از تست نامطلوب باشد، حتما باید روش درمانی کولپوسکوپی را پیش بگیرند.
همچنین پزشکان برای دریافت نمونه (بایوپسی) از بافت خاص که در ظاهر غیر طبیعی بنظر می‎رسد، از روش کولپوسکوپی استفاده می‎کنند.

به علاوه اگر ورم یا عفونت در نواحی تناسلی داشته باشید، پزشکان برای تشخیص علت آن روش کولپوسکوپی و بیوپسی دهانه رحم  را پیشنهاد می‌دهند.

عوارض کولپوسکوپی

روش کولپوسکوپی جزو بی‎خطرترین روش به حساب می‌آید که عوارض چندانی ندارد. اگر پزشک تجربه‎ی کافی نداشته باشد، ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد، همانند خونریزی، عفونت و دردهایی که در شکم و لگن به وجود می‎آیند. به همین دلیل توصیه می‎شود که پیش از مراجعه به پزشک، رضایت بیماران از آن پزشک را بررسی کنید و با خیال آسوده به درمان بپردازید.

علاوه بر انتخاب دقیق پزشک، از کیفیت خدمات مرکز درمانی را که می‌خواهید به آن مراجعه کنید، مورد بررسی قرار دهید.

کولپوسکوپی در زمان بارداری

روش کولپوسکوپی در زمان بارداری پیچیدگی‌ها و مشکلاتی به وجود می‌آورد که ممکن است خطراتی برای جنین و خانم‌های باردار به دنبال داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آن زایمان زود رس است.

هم‌چنین این مورد را باید در نظر گرفت انجام انواع آزمایش و سونوگرافی در بارداری به دلیل شرایط سختی که خانم‌های باردار دارند، با درصدی از خطا همراه است که این احتمال خطا، تشخیص درست بیماری را سخت می‌کند. در برخی مواقع کوپلوسکوپی در دوران بارداری باعث سقط جنین شده، به همین دلیل بهتر است این روش درمان را دوران بارداری انجام ندهید.

هزینه کولپوسکوپی

از آن‌جا که کولپوسکوپی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و میزان دقت بسیار اهمیت دارد، هزینه‌ی آن با توجه به تخصص و تجربه‌ی پزشکان و امکاناتی که در اختیار بیمار قرار داده می‎شود، متغییر است.

بیمه درمانی بیمار و مرکز درمانی که بیمار مراجعه می‎کند، در کاهش هزینه کولپوسکوپی تاثیر بسیاری دارد.

اقدامات قبل از کولپوسکوپی

اقدام به کولپوسکوپی آمادگی خاصی نمی‌خواهد و شما همانند سایر آزمایش‌ها یک سری موارد را باید پیش از اقدام به کولپوسکوپی رعایت کنید که در ادامه به آن می‎پردازیم.

کاملا واضح است که پزشک شما توضیحات لازم را درباره‌ی این روش درمانی داده است. شما هم در صورتی که سوالی دارید می‌توانید از پزشک بپرسید و با اطمینان خاطر به سراغ کولپوسکوپی بروید.

ممکن است پیش از اجرا کولپوسکوپی از شما درخواست شود که رضایت نامه‌ای را امضا کنید، اگر فکر می‎کنید که مشکل و ابهامی وجود دارد، حتما از پرسنل بپرسید و از جزئیات مطلع شوید.

اگر نیاز به خوردن قرص خاصی باشد، پزشک به شما دستورات لازم را ارائه می‌دهد، اما به طور کلی نیاز به خوردن آرام‌بخش یا ناشتا بودن نیست.

اگر می‌خواهید درباره برنامه‌ی غذایی که پیش از انجام کولپوسکوپی باید داشته باشید، بیشتر بدانید از پزشک خود بپرسید.
اگر باردار هستید یا فکر می‌کنید باردار هستید، حتما این موضوع را به پزشک خود به اشتراک بگذارید.

اگر بیماری خاصی دارید یا عمل مهمی انجام داده‌اید، حتما پزشک را در جریان بگذارید. تمام داروهایی که به طور مداوم مصرف می‌کنید را به پزشک بگویید.

حتما این نکته را در نظر بگیرید که در دوران قاعدگی کولپوسکوپی  انجام نمی‎شود.

قبل از ۲۴ ساعت کولپوسکوپی، دوش نگیرید و ارتباط جنسی برقرار نکنید.

اگر به داروی خاصی حساسیت دارید، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

در صورت نیاز پزشک داروی مسکن به شما ارائه می‌دهد تا پیش از انجام کولپوسکوپی برای کاهش درد مصرف کنید، اما از آن‌جا که باعث رقیق شدن خون و افزایش خونریزی می‌شوند، ممکن است پزشک مربوطه قرص مسکن تجویز نکند.

آیا روش کولپوسکوپی درد دارد؟

برای انجام کولپوسکوپی ابتدا بیمار باید لباس‌های زیر خود را کامل در بیاورد و روی تخت دراز بکشد و پاهای خود را در جایگاه مناسب قرار دهد.

این روش درد کمی دارد و فقط ۳۰ دقیقه زمان می‎برد. پزشک ابتدا یک ذره‌بین را داخل واژن می‌کند و با استفاده از آب ناحیه را روان می‌کند.

از ژل‌ برای روان کردن استفاده نمی‌کند، چون نتایج آزمایش را تغییر می‌دهد. این ذره‌بین در طول انجام کولپوسکوپی داخل باقی می‌ماند و پزشک دهانه رحم و واژن را با لنز بزرگنمایی مشاهده می‌کند. دستیار پزشک در مرطوب کردن سطح واژن با آب و نمک به پزشک کمک می‌کند تا فرآیند انجام کولپوسکوپی تسهیل یابد.

بعد از معاینه کولپوسکوپی دهانه‌ی رحم به طور کامل با استیک اسید شستشو داده می‎شود. نگران نباشید این اسید دهانه‌ی رحم را نمی‌سوزاند.

سپس محیط برای معاینه‌ی بایوپسی آماده می‌شود. برای معاینه‌ی این مناطق خاص، نیاز به محلول‌های خاصی است تا پزشک بتواند رحم را دقیق مشاهده کند. معمولا از محلول ایودین استفاده می‎شود که تنها خنک‌کننده است و هیچ سوزش و دردی ایجاد نمی‎کند.

همانطور که اشاره کردیم اگر در نواحی تناسلی ظاهر غیر طبیعی مشاهده شود، پزشک از بیمار نمونه بایوپسی می‌گیرد.

در این نمونه بیمار برای مدت کوتاهی درد کمی به اندازه احساس نیشگون مواجه می‌شود. بعد از آن‌که نمونه گرفته شد، برای آن‌که بدانند که دقیقا مشکل از کجا است از طریق دستگاه‌های مختلف میکروسکوپی به بررسی می‌پردازند.

کولپوسکوپ چه کاری می‌کند؟

پزشک به کمک کولپوسکوپ به داخل واژن نگاه می‌کند و از طریق دو چشمی که کولپوسکوپ دارد، به داخل بخش‌های مختلف رحم زوم می‌کند. در صورتی که هر سلول غیر عادی در رحم مشاهده ‌کند، آن را با اسپری رنگ‌آمیزی می‌کند. بعد از رنگ‌آمیزی پزشک از نقاط مشکوک نمونه‌برداری می‎کند که این کار بیوپسی است.

به علاوه پزشک می‌تواند با متصل کردن این دستگاه به نرم‌افزارهای خاص به طور دقیق تصاویر بخش‌های مختلف رحم را مورد بررسی قرار دهد.

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

بعد از انجام کولپوسکوپی بیمار باید از پد بهداشتی استفاده کند. در واقع خونریزی خفیفی ایجاد می‎شود که ۳ تا ۵ روز ادامه دارد. خونریزی به رنگ سبز است و حتی گاهی اوقات تیره است. این خونریزی هیچ‌گونه آسیبی نمی‌رساند و همانند ترشح‎ها است. دقت کنید که تا زمانی‌که خونریزی دارید، ارتباط جنسی برقرار نکنید و دوش نگیرید. هم‌چنین از استفاده از داروهای واژنی و تامپون خودداری کنید.

چه زمانی به کولپوسکوپی نیاز داریم؟

اگر با موارد زیر رو به رو شدید، یعنی باید به کلینیک دکتر هدایی مراجعه کنید و به کولپوسکوپی نیاز دارید.

اگر خونریزی شدید دارید، به طوری که در ۲ تا ۳ ساعت ۱ پد بهداشتی استفاده می‌کنید.

در حالی که تب پیش رونده دارید و ترشحات ناحیه واژینال زیاد بود.

در صورتی که دردهای شکمی شدیدی دارید و تا ۲۴ ساعت با درد، دست و پنجه نرم می‌کنید.

با انجام کولپوسکوپی به مراقبت خاصی نیازی نیست و اگر درد زیادی را تجربه کردید و سرگیجه دارید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

مزایای روش کولپوسکوپی

• یکی از مهم‎ترین مزایای کولپوسکوپی این است که با تشخیص سلول‌های سرطانی می‌تواند مانع رشد و پیشرفت سرطان شود.
  • کولپوسکوپی از دقت بالایی برخوردار است.
  • زخم‌های بدخیم اگر شناسایی نشوند، بعد از مدتی به سلول‌های سرطانی تبدیل می‎شوند. روش تشخیص کولپوسکوپی زخم‌های بدخیم را شناسایی می‎کند و مانع تبدیل شدن آن‌ها به سلول‌های سرطانی می‎شود.

آنچه در مقاله کولپوسکوپی بیان شد

کولپوسکوپی یک روش تشخیص فوق‌العاده دقیق است. اگر علائمی از جمله درد شکمی، عفونت زیاد، ترشح بسیار، خونریزی و … دارید، به پزشک متخصص مراجعه کنید و درمان‌های لازم را انجام دهید تا سریع بهبود پیدا کنید.

ممکن است از انجام روش تشخیص کولپوسکوپی بترسید و فکر کنید این روش درد بسیاری دارد. در صورتی‌که اینطور نیست. این روش درمانی بسیار ساده و هیچ مشکلی ایجاد نمی‎کند.

بهترین دکتر برای کولپوسکوپی را چطور پیدا کنیم؟

مهمترین ویژگی‌هایی که دکتر کولپوسکوپی باید داشته باشد مواردی همچون: تخصص و مهارت، دارای سابقه فعالیت‌های پزشکی، مدرک معتبر از بهترین مراکز آموزشی‌ و دانشگاه‌ها، استفاده از تجهیزات پیشرفته و روش‌های تشخیصی نوین و… است. هم اکنون خانم دکتر هدایی با چندین سال سابقه درخشان در این زمینه در حال فعالیت هستند.

جواب آزمایش کولپوسکوپی چند روز طول می‌کشد؟

در بیشتر اوقات بین ۴ الی ۸ هفته جواب آزمایش طول می‌کشد.

فرق کولپوسکوپی و پاپ اسمیر چیست؟

هر دو روش در تشخیص برای غربالگری زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم کاربرد دارند اما در طریقه انجام، دقت و هزینه متفاوت هستند. خوشبختانه هر دو آزمایش تحت پوشش بیمه قرار دارند.