سونوگرافی غددلنفاوی گردن

سونوگرافی غددلنفاوی گردن؛ لنفادنوپاتی افزایش، دردناک یا غیر دردناک به اندازه یک غده لنفاوی است که سفت، گرم و گاهی اوقات با قرمزی پوشانده می شود. ممکن است یک عفونت درگیر باشد، گاهی اوقات سرطان. می تواند اینگوینال، مدیاستن، گردنی، ماهواره ای، ناف یا ژنرالیزه باشد. روی علل و درمان آن تمرکز کنید.

تعریف: لنفادنوپاتی چیست؟

لنفادنوپاتی افزایش، دردناک یا غیر دردناک به اندازه یک غده لنفاوی است که سفت، گرم و گاهی اوقات با قرمزی پوشانده می شود. بیشتر اوقات، به دلیل عفونت یا تومور ایجاد می شود. غدد لنفاوی نوعی گره هستند که در مسیر عروق لنفاوی قرار دارند. عملکرد اصلی آنها “تمیز کردن” لنف و اجرای سریع واکنش های دفاعی در صورت عفونت مانند ویروس ها یا باکتری ها است. بنابراین آنها نقش اساسی در سیستم ایمنی دارند. آدنوپاتی های سطحی در پشت، گردن، زیر بغل یا کشاله ران قابل لمس هستند. آدنوپاتی های عمیق در قفسه سینه و شکم در طی برخی از معاینات رادیولوژیکی مانند اشعه ایکس، سونوگرافی، اسکنر یا MRI شناسایی می شوند.

لنفادنوپاتی ماهواره ای

آدنوپاتی ماهواره ای بزرگ شدن غدد لنفاوی است که در ناحیه نزدیک به عفونت یا تومور ظاهر می شود.

لنفادنوپاتی اینگوینال

لنفادنوپاتی اینگوینال افزایش یک یا چند غدد لنفاوی در کشاله ران است. ممکن است مربوط به عفونت اندام تحتانی، اندام تناسلی یا مقعد باشد. به راحتی قابل لمس است و برای مثال نباید آن را با فتق مغبنی اشتباه گرفت.

آدنوپاتی هیلار

لنفادنوپاتی هیلار عبارت است از افزایش یک یا چند غدد لنفاوی در برونش های بزرگ هر ریه (در مرکز قفسه سینه، به سمت قلب). برای مثال می‌تواند با عفونت ریه، سارکوئیدوز یا سرطان ریه مرتبط باشد. در معاینه رادیولوژی قابل مشاهده است.

آدنوپاتی اکسیپیتال

آدنوپاتی اکسیپیتال افزایش حجم یک یا چند غدد لنفاوی در سطح اکسیپوت، یعنی قاعده پشتی جمجمه است. این می تواند با عفونت صورت، پوست سر و کل کره گوش و حلق و بینی مرتبط باشد. به راحتی قابل لمس است.

آدنوپاتی زیر بغل

آدنوپاتی زیر بغل افزایش حجم یک یا چند غدد لنفاوی واقع در زیر بغل است. این تغییر گره(های) لنفاوی را نباید ساده تلقی کرد زیرا می تواند دلایل متعددی داشته باشد، از خوش خیم ترین تا جدی ترین. مشاوره همیشه ضروری است.

آدنوپاتی مدیاستن

آدنوپاتی مدیاستن مربوط به افزایش حجم غدد لنفاوی واقع در مدیاستن، ناحیه میانی قفسه سینه، واقع بین دو ریه در نزدیکی قلب، نای، برونش ها و مری است.

آدنوپاتی دهانه رحم

آدنوپاتی دهانه رحم بزرگ شدن یک غدد لنفاوی در گردن است. به راحتی قابل لمس است، به طور کلی با عفونت کره گوش و حلق و بینی (آنژین، اوتیت، آبسه دندان و غیره) مرتبط است.

آدنوپاتی Troisier

این آدنوپاتی که در خارج از کشور «گره لنفاوی تری‌ایر» (یا «غده لنفاوی ویرشو») نیز نامیده می‌شود، افزایش غیرطبیعی غدد لنفاوی واقع در بالای ترقوه چپ است. هنگامی که قابل لمس می شود، می تواند به سرطان گوارشی (مثلاً معده یا پانکراس)، کلیه، بیضه، لگن یا لنفوم شکمی شهادت دهد. نیاز به مشاوره پزشکی و معاینات تکمیلی دارد.شما میتوانید سونوگرافی غددلنفاوی گردن را در مرکز سونوگرافی جردن انجام دهید( دریافت نوبت اینترنتی)

علائم: غدد متورم

علائم لنفادنوپاتی بسته به محل آنها متفاوت است:

آدنوپاتی عمیق

اغلب آدنوپاتی های عمیق هیچ علامتی ندارند، اما گاهی اوقات، زمانی که بزرگ هستند، منجر به علائم فشرده سازی می شوند: حملات سرفه، تنگی نفس (تنگی نفس) یا درد قفسه سینه (قفسه سینه).

آدنوپاتی سطحی

از طرف دیگر آدنوپاتی های سطحی همیشه قابل لمس هستند. آنها می توانند گرم و دردناک یا سخت و بدون درد باشند. هنگامی که آدنوپاتی سطحی داغ و دردناک است، می تواند ناشی از التهاب یا عفونت با منشا باکتریایی، ویروسی یا انگلی (بیماری گربه خراش، مونونوکلئوز و غیره) باشد. یک آدنوپاتی سخت اما نه دردناک می‌تواند مشکوک به بیماری‌های بسیار جدی‌تری مانند سرطان سینه، بیماری خونی (لنفوم، لوسمی، بیماری هوچکین)، سارکوئیدوز، سل، یا یک بیماری خودایمنی شود. اندازه گره، استحکام آن، حساسیت آن همه عواملی هستند که باید در نظر گرفته شوند. دکتر کلر لواندوفسکی، پزشک متخصص در روانپزشکی، اعتیاد شناسی و عمومی توصیه می کند: «حتی اگر بیشتر لنفادنوپاتی خوش خیم باشد، زیرا اغلب به عفونت اطراف مرتبط است، در صورت احساس توده در گردن، زیر بغل یا کشاله ران، با پزشک خود مشورت نکنید.» پزشکی.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شیمی درمانی بعد از عمل سرطان پستان و علائم سرطان غدد لنفاوی و درمان لنف آدم چیست؟ و سونوگرافی غدد لنفاوی در تهران بر روی آنها کلیک کنید.

علل: چرا غدد لنفاوی متورم هستند؟

هنگامی که در معاینه بالینی یا تصویربرداری فقط یک آدنوپاتی مجزا یا چندین آدنوپاتی در یک مکان وجود دارد، علت اغلب منشأ التهابی است که به عفونت باکتریایی، ویروسی یا انگلی بدون نیروی جاذبه مرتبط است. از طرف دیگر، اگر آدنوپاتی مزمن شود یا تعداد آنها زیاد باشد و در چندین نقطه از بدن منتشر شده باشد، جستجوی علت مهم است. علل لنفادنوپاتی به محل آنها، بلکه به اندازه، حساسیت و علائم مرتبط (قرمزی، گرما) بستگی دارد:

لنفادنوپاتی سطحی (اینگوینال، اکسیپیتال، زیر بغل، گردن رحم) قرمز، دردناک و داغ: عفونت های ویروسی، باکتریایی یا انگلی اغلب نزدیک به لنفادنوپاتی. برای مثال می‌تواند آنفولانزا، مونونوکلئوز عفونی، آبسه روی اندام، عفونت گوش و حلق و بینی، توکسوپلاسموز، HIV، تبخال یا هپاتیت باشد.

آدنوپاتی های سطحی (اینگوینال، اکسیپیتال، زیر بغل، گردنی) سخت اما بدون درد: بیماری های التهابی مانند سارکوئیدوز، سل، سرطان یا بیماری هوچکین. آنها نیاز به معاینات اضافی دارند.

آدنوپاتی های عمیق اغلب با معاینه تصویربرداری یا علائم فشرده سازی کشف می شوند: آنها می توانند با یک عفونت ساده و همچنین به یک بیماری جدی تر (سرطان، لنفوم) مرتبط باشند.

آدنوپاتی Troisier: در بیشتر موارد با سرطان شکم یا تناسلی مرتبط است.

کشف آدنوپاتی عمیق اغلب به طور غیرمنتظره در طول معاینه رادیولوژیک انجام می شود.

تشخیص

تشخیص بر اساس معاینه بالینی با ارزیابی اندازه و قوام غدد لنفاوی است. اگر علت واضحی مانند عفونت موضعی در بازو در همان سمت وجود داشته باشد، نیازی به بررسی بیشتر نیست. هنگامی که تشخیص علت مشکل تر است، می توان معاینات اضافی انجام داد: آزمایش خون، ارزیابی رادیولوژی، سوراخ کردن غدد لنفاوی، ماموگرافی در زنان. کشف آدنوپاتی های عمیق اغلب به طور غیرمنتظره در طول معاینه رادیولوژیکی مانند عکس برداری با اشعه ایکس از ریه ها انجام می شود. این معاینه می تواند برای هر چیز دیگری یا به عنوان بخشی از ارزیابی بیماری مانند سارکوئیدوز انجام شود. به طور کلی، رادیوگرافی استاندارد قفسه سینه و سونوگرافی شکم، معاینات اساسی در موارد لنفادنوپاتی عمیق است. با این حال، می توان آنها را با سی تی (اسکنر) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا حتی به عنوان آخرین راه حل، با سوراخ کردن یکی از غدد لنفاوی برای تجزیه و تحلیل ترکیب آن و تشخیص دقیق تکمیل کرد.

چه زمانی مشورت کنیم؟

کشف توده یا توده، قابل رویت یا قابل لمس، مستقیماً زیر پوست در کشاله ران، زیر بغل، گردن یا قاعده جمجمه باید توسط پزشک معالج مشورت شود، حتی اگر علت آن آشکار به نظر برسد (عفونت در نزدیکی). به طور مشابه، لنفادنوپاتی که چند هفته طول می کشد باید موضوع مشاوره و اغلب معاینات اضافی باشد.شما میتوانید سونوگرافی غددلنفاوی گردن را در مرکز سونوگرافی جردن انجام دهید( دریافت نوبت اینترنتی)

درمان ها

درمان لنفادنوپاتی علت التهاب غدد لنفاوی خواهد بود: آنتی بیوتیک علیه عفونت های باکتریایی، جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی در مورد سرطان سینه، یا حتی پیوند مغز استخوان در مورد سرطان خون. در موارد لنفادنوپاتی مرتبط با سرطان سینه، گاهی اوقات برش زیر بغل، یعنی برداشتن غدد لنفاوی مبتلا، ضروری است.

آنتی بیوتیک ها: درمان با آنتی بیوتیک تنها پس از مشاوره پزشکی ضروری خواهد بود. فقط عفونت های ناشی از باکتری (فارنژیت، اوتیت، آبسه و غیره) مورد توجه است. در این مورد، این درمان خود عفونت است که با اجازه دادن به غدد لنفاوی به اندازه و ویژگی های طبیعی خود، لنفادنوپاتی را درمان می کند.

درمان طبیعی: درمان هومیوپاتی را می توان پس از مشاوره پزشکی و در صورت لزوم، علاوه بر درمان دارویی تصمیم گرفت. داروهای مورد استفاده باید با ویژگی های آدنوپاتی و همچنین با علائم عمومی مطابقت داشته باشد. در مورد لنفادنوپاتی سخت، مغبنی، دردناک و ملتهب، به جای آن از Clematis erecta استفاده می شود، در حالی که برای لنفادنوپاتی نرم، ملتهب و حساس، کالیوم مور خواهد بود. در هر صورت درمان طبیعی نمی تواند جایگزین درمان دارویی تجویز شده توسط پزشک شود.