ماموگرافی سه بعدی هالوژیک

ماموگرافی سه بعدی هالوژیک؛یک ماموگرافی سه بعدی از اشعه ایکس برای ایجاد تصویری از بافت پستان استفاده می کند. بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان ها به دلیل تصویر واضحی که از بافت پستان ارائه می دهد، از فناوری ماموگرافی سه بعدی استفاده می کنند.

جنسیت در طیف ها مشخص است. این مقاله از عبارات «مرد»، «مونث» یا هر دو برای اشاره به جنسیت تعیین شده در بدو تولد استفاده می‌کند.

ماموگرافی سه بعدی یا توموسنتز دیجیتال با ماموگرافی استانداردی که تصویر دو بعدی ارائه می دهد متفاوت است.

ماموگرافی سه بعدی به پزشکان کمک می کند تا از نظر سرطان سینه به طور کامل غربالگری کنند، از جمله در افرادی که هیچ علامت یا نشانه قابل توجهی از این بیماری ندارند. این تکنیک ممکن است برای افراد خاصی مانند افرادی که بافت سینه متراکم دارند بسیار مهم باشد.

تصویربرداری دقیق بسیار مهم است، زیرا سرطان سینه بسیار شایع است. بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، از هر ۸ منبع معتبر زن، ۱ نفر ممکن است در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا شود.

این مقاله فرآیند ماموگرافی سه بعدی را به طور کامل توضیح می دهد. همچنین توضیح می دهد که چه کسانی ممکن است به ماموگرافی سه بعدی نیاز داشته باشند و چه انتظاراتی از غربالگری می توانند داشته باشند. در نهایت، پوشش کلی بیمه‌ نامه‌های درمانی و راه‌های دیگر برای کمک گرفتن از هزینه ماموگرافی سه بعدی را تشریح می‌کند.

روش ماموگرافی سه بعدی مشابه ماموگرافی سنتی است. این ماموگرافی‌ها آزمایش‌های تصویربرداری هستند که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی از آن‌ها برای بررسی بیماری‌های پستان مانند سرطان سینه استفاده می‌کنند.

یک ماموگرافی دو بعدی استاندارد یک تصویر صاف از سینه ایجاد می کند، در حالی که ماموگرافی سه بعدی یک تصویر سه بعدی ایجاد می کند.

دستگاه ماموگرافی سیگنال های کوچک اشعه ایکس را از زوایای مختلف از طریق بافت پستان ارسال می کند. سپس تمام تصاویر را در یک تصویر سه بعدی کامپایل می کند.

تصویر سه بعدی نهایی تصویر کامل و دقیقی از سینه ارائه می دهد. پزشکان می توانند از این عکس برای تشخیص علائم رشد غیر معمول یا سرطان استفاده کنند.

پزشکان ممکن است ماموگرافی سه بعدی را برای بررسی توده هایی که ممکن است مشخصه سرطان باشند یا به شناسایی دلیل علائمی که ممکن است فرد تجربه می کند، توصیه کنند.

استفاده از ماموگرافی سه بعدی ممکن است به پزشکان و افراد اطمینان بیشتری در تشخیص و هرگونه پیگیری لازم بدهد.

چگونه با ماموگرافی استاندارد مقایسه می شود؟

ماموگرافی دو بعدی سنتی در حال حاضر استاندارد صنعتی برای تصویربرداری از بافت پستان و یکی از بهترین روش های غربالگری سرطان سینه است.

در طول یک ماموگرافی دو بعدی، تکنسین بافت سینه را فشرده می کند تا آن را تا حد امکان یکنواخت کند. سپس دستگاه تصاویر اشعه ایکس ساده از بافت، از طرفین و از بالا به پایین ایجاد می کند.

در ماموگرافی سه بعدی، فرآیند مشابه است، با این تفاوت که تکنسین از زوایای مختلف چندین عکس از پستان با اشعه ایکس می گیرد. آنها سپس این تصاویر را جمع آوری می کنند تا یک نمایش دیجیتال کامل از سینه ایجاد کنند.

این فرآیند به پزشکان اجازه می دهد تا به بخش های کوچک و جداگانه بافت سینه نگاه کنند. این سطح از جزئیات ممکن است به متخصصان کمک کند تا برخی از اشکال رشد غیر معمول در بافت را با دقت بیشتری تشخیص دهند.

پزشکان ممکن است ماموگرافی سه بعدی را برای بررسی رشد غیرمنتظره یا کمک به شناسایی منبع علائمی که ممکن است فرد داشته باشد توصیه کنند.

انجمن جراحان پستان آمریکا توصیه می کند که تمام زنان بالای ۴۰ سال تحت غربالگری سینه ماموگرافی سه بعدی سالانه قرار گیرند. همچنین می افزاید که زنانی که خطر ابتلا به سرطان سینه بالاتر از حد متوسط ​​دارند باید از سن ۳۵ سالگی تحت غربالگری سالانه قرار گیرند.

انجام ماموگرافی سه بعدی می تواند به ویژه برای کسانی که بافت سینه متراکم دارند مفید باشد. این به این دلیل است که بافت متراکم پستان ممکن است تصاویر حاصل از ماموگرافی دو بعدی را کدر یا مبهم‌ تر کند.

بدخیمی ها و نشانه های تومور در تصویر اشعه ایکس متراکم و سفید به نظر می رسند. بافت متراکم سینه نیز می تواند سفید به نظر برسد، که ممکن است علائم رشد غیرعادی را پنهان کند.

از آنجایی که ماموگرافی سه بعدی از تصاویر بسیاری از لایه های مختلف بافت استفاده می کند، تشخیص رشد غیرمنتظره حتی در بافت متراکم سینه را برای پزشک آسان تر می کند.

افرادی که علائم غیر معمول یا علائم بیماری پستان دارند ممکن است به ماموگرافی سه بعدی نیز نیاز داشته باشند.

علاوه بر این، ماموگرافی سه بعدی می تواند نیاز به تصویربرداری بعدی را کاهش دهد.

توصیه های بهداشتی برای ماموگرافی سه بعدی هالوژیک

پزشکان ممکن است برای روزهای منتهی به ماموگرافی سه بعدی هالوژیک توصیه هایی داشته باشند.

به عنوان مثال، آنها ممکن است به افراد توصیه کنند که روز انجام ماموگرافی را درست بعد از سیکل قاعدگی خود تنظیم کنند، زیرا بافت سینه ممکن است در این زمان کمتر حساس باشد.

همچنین ممکن است لازم باشد فرد در روز ماموگرافی از استفاده از عطرها یا دئودورانت ها خودداری کند، زیرا برخی از این محصولات ممکن است در این عمل اختلال ایجاد کنند.

علاوه بر این، افراد باید متخصص مراقبت های بهداشتی را از هر دارو یا هورمونی که مصرف می کنند مطلع کنند. آنها همچنین باید در مورد هرگونه جراحی قبلی یا بارداری احتمالی توصیه کنند.

روش ماموگرافی سه بعدی مشابه ماموگرافی استاندارد است. تکنسین از فرد می خواهد که پیراهن، سوتین و هر جواهرات خود را درآورد و به یک لباس موقت تبدیل کند.

تکنسین سینه فرد را روی یک صفحه فشرده سازی دستگاه قرار می دهد و از صفحه دوم برای صاف کردن بافت سینه برای ایجاد ضخامت یکنواخت در سراسر دستگاه استفاده می کند.

بازوی تصویربرداری یک دستگاه ماموگرافی سه بعدی به صورت یک قوس بر روی سینه حرکت می کند و بسیاری از اشعه ایکس را از زوایای مختلف می گیرد. اشعه ایکس به طور کلی می تواند ۱۱ تصویر را در ۷ ثانیه بگیرد. سپس یک کامپیوتر تصاویر را پردازش می کند تا یک تصویر سه بعدی شفاف ایجاد کند.

کل آزمایش ممکن است حدود ۳۰ دقیقه طول بکشد. افراد ممکن است زمانی که سینه‌ها زیر صفحه فشاری قرار می‌گیرند، و درد ماموگرافی ناراحتی موقتی ناشی از فشار روی سینه‌ها را تجربه کنند.

ماموگرافی هالوژیک چیست؟ ماموگرافی دیجیتال چیست؟ برای اطلاع در مورد ۲ وسال مطرح شده روی هر کدام کلیک کنید.

نتایج انجام تصویربرداری

رادیولوژیست ها تصاویر را اسکن می کنند و به دنبال نشانه هایی از رشد غیر معمول، کلسیفیکاسیون یا توده در بافت پستان می گردند. آنها نتایج را قبل از ارسال به پزشک خود تفسیر می کنند.

مرکز آزمایش به فرد اطلاع می‌دهد که نتایج آن‌ها در دسترس است و سپس می‌توانند با پزشک خود قرار ملاقات بگذارند تا در مورد نتایج صحبت کنند. اگر ماموگرافی یک مشکل بالقوه سلامتی را نشان دهد، ممکن است افراد نیاز به معاینات بیشتری داشته باشند.

مراحل بعدی بعد از نتایج غیرمعمول

اگر ماموگرافی سه بعدی هالوژیک یک نتیجه غیر معمول را نشان دهد، ممکن است افراد برای تشخیص این مشکل به معاینات بیشتری نیاز داشته باشند. با این حال، نتایج غیر معمول به این معنی نیست که منبع قابل اعتماد یک فرد مبتلا به سرطان سینه است. پزشکان ممکن است نیاز داشته باشند یک ناحیه خاص را با جزئیات بیشتری بررسی کنند یا هرگونه کیست، توده یا کلسیفیکاسیون را که رسوبات کلسیم هستند، بررسی کنند.

متخصصان مراقبت های بهداشتی باید هر گونه علائم غیرعادی را در بافت پستان تجزیه و تحلیل کنند تا بررسی کنند که آیا آنها غیرسرطانی هستند یا می توانند نشان دهنده سرطان سینه باشند. معاینه بعدی ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

اگر نتایج هیچ نگرانی را نشان ندهند، ممکن است افراد تا معاینات معمول بعدی خود نیازی به آزمایش بیشتر نداشته باشند. اگر آزمایش‌های بیشتر نشانه‌های غیر معمولی را نشان دهد، ممکن است افراد برای تایید یافته‌ها به بیوپسی نیاز داشته باشند. بیوپسی یک نمونه بافتی است که پزشکان برای بررسی سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ مطالعه می کنند.

هدف از انجام تصویربرداری

هدف ماموگرافی سه بعدی هالوژیک تشخیص بیماری با غربالگری بافت پستان برای ناهنجاری های احتمالی است. همچنین به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا شرایط سینه را تشخیص دهند. یک ماموگرافی سه بعدی ممکن است دارای نرخ تشخیص بیماری با منبع مطمئن بالاتر از ماموگرافی دو بعدی استاندارد باشد و می تواند نیاز به تصویربرداری بعدی را کاهش دهد.

افراد ممکن است به ماموگرافی سه بعدی به عنوان غربالگری یا آزمایش تشخیصی برای بیماری پستان نیاز داشته باشند. ماموگرافی غربالگری به تشخیص زودهنگام سرطان سینه در صورت عدم وجود علائم کمک می کند. این یک آزمایش سالانه و معمول برای زنان بالای ۴۰ سال یا کسانی است که در معرض خطر بالاتر سرطان سینه هستند.

ماموگرافی تشخیصی در صورتی که افراد علائم یا علائم غیر معمول مانند توده یا ترشح از نوک پستان داشته باشند به تشخیص بیماری کمک می کند.

نحوه تهیه و هزینه

اگر فردی با معیارهای غربالگری سینه مطابقت داشته باشد یا علائم غیرعادی پستان داشته باشد، باید در مورد انجام ماموگرافی سه بعدی با پزشک صحبت کند.

هزینه ماموگرافی سه بعدی ممکن است در ایالت ها متفاوت باشد. آنها می توانند به ارائه دهنده بیمه و اینکه آیا آزمایش برای غربالگری یا تشخیص است بستگی دارد. برخی از ارائه دهندگان بیمه ممکن است هزینه های ماموگرافی را پوشش دهند

تصویربرداری جردن بهترین مرکز ماموگرافی در تهران  با ارائه خدمات ماموگرافی، ماموگرافی دیجیتال و۳ بعدی و ماموگرافی هالوژیک، سونوگرافی سینه و بیوپسی در خدمت شما عزیزان میباشد.

خطرات

ماموگرافی سه بعدی کمترین خطر را دارد و فواید آن معمولاً بیشتر از هر خطری است. دوز تابش برای ماموگرافی سه بعدی می تواند متفاوت باشد اما ممکن است کمی بیشتر از ماموگرافی دو بعدی باشد. با این حال، این دوزها هنوز در سطوح ایمنی مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA) قرار دارند.

با این حال، ماموگرافی ممکن است یک نتیجه مثبت کاذب ایجاد کند، به این معنی که در صورت عدم وجود بیماری می تواند یک ناهنجاری را نشان دهد. با وجود این، ماموگرافی سه بعدی برای غربالگری و تشخیص احتمال نتایج مثبت کاذب را کاهش می دهد.

هیچ آزمایش تصویربرداری کامل نیست و همیشه این احتمال وجود دارد که ماموگرافی نتواند بیماری را تشخیص دهد، به ویژه در مناطقی که گرفتن آن دشوار است. به این نتیجه ی منفی کاذب هم می گویند.

علاوه بر این، همه انواع ماموگرافی ممکن است ناراحت کننده باشند. با این حال، ماموگرافی سه بعدی ممکن است باعث ناراحتی کمتری شود، زیرا فقط از حداقل فشار برای ثابت نگه داشتن پستان در طول آزمایش استفاده می کند.

خلاصه

ماموگرافی با استفاده از فناوری سه بعدی نسبتاً جدید است، اما بسیاری از مراکز بهداشتی از این فناوری استفاده می کنند. این فرآیند شبیه به ماموگرافی استاندارد است، اما ماموگرافی سه بعدی تصویر کامل تری از بافت پستان نسبت به ماموگرافی دو بعدی ارائه می دهد. این باعث می‌شود که رشد غیرمنتظره و سایر مسائل در سینه راحت‌تر شود.

پزشکان توصیه می کنند که تمام افرادی که نیاز به ماموگرافی دارند در صورت امکان ماموگرافی سه بعدی دریافت کنند، اما انجام این غربالگری ها به ویژه برای کسانی که بافت سینه متراکم دارند مهم است.

بیمه درمانی معمولاً پوشش جزئی یا کامل را برای ماموگرافی های سه بعدی تشخیصی ارائه می کند. یک شخص باید شرایط و ضوابط ارائه دهنده بیمه خود را برای یافتن سطح پوشش خود بررسی کند.