تشخیص اندومتریوز با ازمایش خون

آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت مشابه مخاط رحم در نقاط دیگر مانند تخمدان ها و لوله های فالوپ شروع به رشد می کند. آندومتریوز می تواند زنان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. این یک بیماری طولانی مدت است که می تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی شما داشته باشد ، اما درمان هایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

علائم اندومتریوز

علائم اندومتریوز می تواند متفاوت باشد. برخی از زنان به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشند.

علائم اصلی اندومتریوز عبارتند از:

درد در شکم یا کمر (درد لگن) – معمولاً در دوره قاعدگی بدتر می شود

درد قاعدگی که مانع انجام فعالیت های عادی شما می شود

درد هنگام ادرار یا دفع مدفوع در طول قاعدگی

احساس بیماری ، یبوست ، اسهال یا خون در ادرار در طول دوره قاعدگی

مشکل برای باردار شدن

برای برخی از زنان ، آندومتریوز می تواند تأثیر زیادی بر زندگی آن ها داشته باشد و گاهی اوقات منجر به احساس افسردگی شود.

تشخیص اندومتریوز با آزمایش خون ( CA 125 ) میزان پروتئین CA 125 (آنتی ژن سرطان ۱۲۵) را در خون شما اندازه گیری می کند.

ممکن است از آزمایش CA 125 برای نظارت بر برخی سرطان ها در طول و بعد از درمان استفاده شود. در برخی موارد ، ممکن است از آزمایش CA 125 برای یافتن علائم اولیه سرطان تخمدان در افرادی که خطر ابتلا به این بیماری بسیار بالا است ، استفاده شود.

یک تشخیص اندومتریوز با آزمایش خون پیشگامانه که می تواند تا ۹۰ از موارد اندومتریوز را تشخیص دهد ، به دنبال قطعات کوچک DNA در خون است و می تواند زنان را که نیاز به جراحی برای تشخیص این بیماری دارند ، نجات دهد.

اندومتریوز می تواند بسیار دردناک باشد. به طور متوسط ​​۷٫۵ سال طول می کشد تا تشخیص از اولین علائم ظاهر شود. اکنون متخصصان امیدوارند با انجام تشخیص اندومتریوز با آزمایش خون جدید ، این روند را تسریع کرده و نتایج آزمایشگاهی ظرف چند روز در دسترس قرار گیرد.

آزمایش اندومتریوز – در دسترس بودن

آزمایش خون یک روش بسیار تهاجمی و ارزان تر برای تشخیص این بیماری بسیار رایج است.

آزمایش خون قطعات DNA – حذف DNA میتوکندری – را به عنوان نشانگرهای زیستی اندومتریوز بررسی می کند.

تشخیص زودهنگام و قابل اطمینان زندگی را برای ۱۰-۵٪ زنان در سراسر جهان که از اندومتریوز رنج می برند آسانتر می کند.

چرا درک بیشتر آندومتریوزیس حیاتی است

میانگین زمان تشخیص اندومتریوز ده سال است.

از شروع علائم تا تشخیص دقیق، گاهی اوقات یک زن باید ده سال صبر کند تا پزشکی  را پیدا کند که بتواند علائم او را تشخیص دهد. این یکی از دلایلی است که توضیح میدهد  چرا باید آگاهی بیشتری از اندومتریوز به عنوان یک بیماری مزمن افزایش یابد.

مشکل در تشخیص

ماهیت این بیماری مزمن تشخیص آن برای پزشکان عمومی بسیار دشوار است (توجه کنید: اندومتریوز: از هر ۱۰ زن ۱ نفر را مبتلا می کند). اولین قدم آگاهی بیشتر است از طریق پزشکان عمومی و زنانی که از درد مزمن لگن رنج می برند.

علائم این بیماری از درد فلج کننده و خستگی تا سردرد “خفیف” متغیر است. درد برای هر شخصی متغیر است

زیرا آنچه برای یک نفر قابل تحمل است ممکن است برای دیگری فلج کننده باشد.

درک بیشتر از اندومتریوز

متأسفانه، تعداد زیادی  از زنانی که درد مزمن لگن را تجربه می کنند، هیچ کاری در مورد آن انجام نمی دهند (آیا می دانستید که اکثر زنانی که درد مزمن لگن را تجربه می کنند، به پزشک مراجعه نمی کنند؟). زیرا به طور جدی، خارج از تعریف فرهنگ لغت چه کسی می داند مزمن چیست؟

هر کسی آستانه درد منحصر به فردی دارد. بنابراین، یک قانون خوب این است: اگر درد در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند، یعنی در  شما مشکلی وجود دارد. علائم شایع شامل پریودهای دردناک، درد در حین مقاربت جنسی، درد در زمان پریود هنگام باز کردن روده یا حتی درد لگنی مداوم غیر چرخه‌ای است.

هدف از این کار ترساندن نیست، بلکه اصرار بر این است که هیچکس بدن شما را بهتر از شما نمی شناسد.

بنابراین اگر از درد لگن رنج می برید به پزشک خود مراجعه کنید. در غیر این صورت، می توانید برای سونوگرافی به ما مراجعه کنید.

اگر مشکلی وجود دارد، تیم دلسوز ما آزمایش‌های تخصصی را برای بهبود تشخیص و کمک به شما در دریافت درمان مورد نیاز برای ادامه زندگی ارائه می‌دهد.

تعریف  زیادی در اینترنت در مورد «درمان‌های» فرضی آندومتریوز وجود دارد. متاسفانه هنوز هیچ درمانی وجود ندارد. اما تحقیقات همیشه برای یادگیری بیشتر در مورد این بیماری انجام می شود.

تعریف های دیگری مانند بارداری آندومتریوز را درمان می کند یا اینکه اندومتریوز باعث ناباروری می شود وجود دارد. همیشه استثناهایی برای این قاعده وجود دارد، اما این موارد معمولاً به دلیل عوامل دیگری در زمان بارداری رخ می دهد.

اندومتریوز به طور خودکار به این معنی نیست که نمی توانید بچه دار شوید (اندومتریوز و باروری: آماری که ممکن است شما را شگفت زده کند). شدت آندومتریوز می تواند بر توانایی شما برای باردار شدن به طور طبیعی تأثیر بگذارد: برای مثال، ¾ از زنان مبتلا به اندومتریوز حداقل خفیف که برای بچه دار شدن تلاش می کنند، باردار خواهند بود. در حالی که تنها یک چهارم از زنان مبتلا به اندومتریوز شدید که برای بچه دار شدن تلاش می کنند باردار خواهند بود.

آگاهی بیشتر از علائم اندومتریوز حیاتی است

ده سال خیلی طولانی است. به خصوص از آنجایی که فناوری تشخیص دقیق آندومتریوز اکنون در دسترس است. درک پزشکی از این بیماری هر روز در حال افزایش است، بنابراین آنچه که اکنون به آن نیاز داریم آگاهی بیشتر است.

این یک بیماری مزمن است. تشخیصی که تشخیص آن دشوار است اما زندگی با آن بسیار دشوارتر است. ما در مرکز سونوگرافی جردن می‌توانیم به تشخیص آندومتریوز با فناوری اولتراسوند تضمین شده برای تشخیص دقیق کمک کنیم.

اگر مایلید بیشتر بدانید، یا سوالی دارید، لطفا با ما تماس بگیرید.

آندومتریوزیس: از هر ۱۰ زن ۱ نفر را تحت تاثیر قرار می دهد

این بیماری ناتوان کننده زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار می دهد و در حال حاضر علت آن ناشناخته است

جدا از درد و خستگی فلج کننده، یکی از سخت ترین چیزها در مورد ابتلا به اندومتریوز، تشخیص صحیح است. صدها داستان در وبلاگ ها و وب سایت های پزشکی نه تنها در مورد درد، بلکه همچنین اثرات اجتماعی و روانی اندومتریوز وجود دارد.

بیشتربدانید:بهترین مرکز سونوگرافی تهرانانواع سونوگرافیسونوگرافی انومالی اسکنسونوگرافی داپلر در بارداری

طیف علائم درد

یکی از جنبه های این بیماری این است که درد حتما شدید نیست. مانند بسیاری از این بیماری‌ها، آندومتریوز می‌تواند باعث درد شدید یا خفیف و هر درجه‌ای از درد در این بین شود. همچنین درد ممکن است لزوماً نشان دهنده شدت بیماری نباشد. به عنوان مثال، ممکن است علائم خفیفی داشته باشید، اما در سونوگرافی یا لاپاراسکوپی مشخص می شود که ممکن است بیماری گسترده ای داشته باشید و بالعکس.

تشخیص اندومتریوز

با توجه به ماهیت این بیماری، مهم است که با پزشک خود در مورد علائم خود صریح صحبت کنید. اگر در مورد علائم خود نگران هستید و مایل به معاینه دقیق هستید، مرکز سونوگرافی دکتر هدایی در جردن می تواند یک سونوواژینوگرافی برای پیش بینی اندومتریوز نفوذی شدید یا عمیق ارائه دهد.

اما این روند با شما شروع می شود. اگر رنج می‌کشید، نپذیرید که درد فلج‌کننده طبیعی است. هر دردی که شما را خسته می کند و از مدرسه، دانشگاه، کار یا مراقبت از فرزندان و خانواده خود دور شوید، طبیعی نیست. درد علایمی  است که بدن شما به شما می گوید که مشکلی وجود دارد ، و شما باید برای سلامتی خود اطمینان حاصل کنید که به پزشک خود مراجعه کنید.

نقش سونوگرافی دکتر هدایی در تشخیص اندومتریوز

در مرکز سونوگرافی دکتر هدایی  جدیدترین فناوری سونوگرافی را داریم تا دقیق‌ترین نتایج را به شما ارائه دهیم. همانطور که ذکر شد، ما یک سونوواژینوگرافی برای ارزیابی همه اشکال آندومتریوز ارائه می‌کنیم، اما برای ارزیابی قطعی، می‌توان روشی به نام لاپاراسکوپی (جراحی سوراخ کلید) برای تجسم وجود آندومتریوز در لگن انجام داد.

مهم است که صریح با پزشک خود در مورد درد و علائمی که تجربه می کنید صحبت کنید. سال ها از درد ناتوان کننده رنج نبرید، برای سونوگرافی به سونوگرافی و مراقبت های زنان و زایمان  در مرکز دکتر هدایی مراجعه کنید. امروز با تیم ما  صحبت کنید تا بدانید چگونه می توانیم به شما کمک کنیم، همین امروز با ما تماس بگیرید