سرطان پستان در مردان

سرطان پستان در مردان بله، مردان هم دچار سرطان پستان میشوند اما نسبت میزان بروز این بیماری در مردان به خانم ها معمولا کمتر از یک به صد میباشد و به طور کلی بیماری نادری محسوب میشود.

میزان خطر در طول عمر برای مردان عادی ۰٫۱ درصد، در موتاسیون ژن BRCA 1 یک درصد و درموتاسیون ژن BRCA 2 شش درصد میباشد.

m/سرطان پستان در مردان

عوامل خطرساز برای سرطان پستان در مردان کدامند؟

به طور کلی عوامل خطرساز برای سرطان پستان در مردان به طور کلی مشابه عوامل خطرساز در خانم ها می باشند.

همچنین میتوان از عوامل ژنتیک و فامیلی، مصرف استروژن، تستوسترون ویا فیناستراید، بیماری هایی مانند ارکیت(عفونت بیضه ها)، چاقی، بی تحرکی، رادیوتراپی و تماس با مواد شیمیایی مانند بنزین را نیز نام برد.

آیا برای مردان هم غربالگری وجود دارد؟

خیر زیرابه دلیل نادر بودن و شیوع بسیار پایین این بیماری توصیه ای برای غربالگری وجود ندارد.

حتی در مردان با تست ژنیتک مثبت ناقلین موتاسیون ژن( BRCA 1,2) هم توصیه مشخصی برای غربالگری وجود ندارد.

چه وقتی باید به سرطان پستان در مردان مشکوک شد؟

معمولا در مردان سرطان پستان در سنین بالا رخ میدهد. این بیماری به صورت توده ای سفت و بدون درد بروز می یابد که اغلب پشت ناحیه رنگی مرکزی پستان قرار گرفته است.

سرطان پستان مردان چگونه تشخیص داده میشود؟

تشخیص این بیماری همانند روشی است که برای خانم ها انجام میگردد یعنی ماموگرافی و نمونه برداری.

درمان سرطان پستان مردان چگونه است؟

برای درمان این بیماری از همان روشی استفاده می گردد که برای خان ها انجام میشود. روش درمان جراحی که شامل برداشتن کل بافت پستانی و نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان میشود. شیمی درمانی، پرتودرمانی و هورمون درمانی نیز با همان معیارها و به همان روش انجام میشود که در خانمها انجام میشود.

آیا سرطان پستان مردان نسبت به سرطان پستان در خانم ها خطرناک تر است؟

خیر بلکه در هر مرحله از سرطان پستان میزان خطر در آقایان و خانم ها به یک اندازه است.

آیا سرطان پستان در مرد میتواند موجب افزایش خطر سرطان پستان در فرزندانش شود؟

سرطان پستان در مرد دلیل کافی برای انجام تست ژنتیک برای او است. در صورت مثبت شدن تست ژنتیک لازم خواهد شد فرزندان وی نیز از این بابت مورد بررسی قرار بگیرند. این موضوع به خصوص در دختران این فرد اهمیت پیدا میکند چرا که در فرزندان پسر حتی با وجود موتاسیون ژنی احتمال بروز سرطان بسیار پایین است اما دختران پرخطر محسوب خواهند شد.

مرکز تصویر برداری جردنسونوگرافی سینهانواع سونوگرافیعکس رنگی رحمبیوپسیآندومتریوز

سرطان چگونه درمان می شود؟

تمام بافت ها و اندام های بدن از انواع مختلفی از سلول ها تشکیل شده اند. با گذشت زمان، سلول‌های مرده با سلول‌های جدیدی که از تقسیم سلول‌های سالم تشکیل شده‌اند، جایگزین می‌شوند. بنابراین، نوسازی سلولی در طول زندگی فرد ادامه می یابد. DNA زمان تکثیر سلول ها را کنترل می کند. به دلیل آسیب DNA، سلول ها ممکن است شروع به تقسیم کنند حتی اگر لازم نباشد. سرطان، یکی از بیماری های جدی امروزی، بیماری ناشی از تکثیر کنترل نشده سلول های خود بدن است.

به دلیل این تقسیم و تکثیر غیرقابل کنترل، توده های سلولی تشکیل می شوند. توده های سلولی حاصل را تومور می نامند. این سلول‌های غیرطبیعی یا به عبارتی سلول‌های سرطانی بیشتر از سایر سلول‌ها عمر می‌کنند. تومورهایی که به دلیل طول عمر و تکثیر مداوم کنترل نشده ایجاد می شوند می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. تومورهای خوش خیم را می توان به راحتی از بافتی که در آن رخ می دهد تشخیص داد و به عنوان سرطان شناخته نمی شود. هنگامی که تومورهای خوش خیم با جراحی برداشته می شوند، احتمال عود بسیار کم است. در موارد بسیار نادر، خطر زندگی را به همراه دارد. از طرف دیگر تومورهای بدخیم می توانند بافت های طبیعی را فشرده کنند، به بافت ها نفوذ کنند یا از طریق جریان خون به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. آنها همچنین به طور غیرقابل کنترلی در ناحیه ای که می روند تکثیر می شوند و منجر به تشکیل تومور می شود. برخی از عوامل خطر می توانند منجر به سرطان شوند: برخی از بیماری های ویروسی مزمن (هپاتیت B، C، ناقل HPV)، قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا (سیگار، سموم شیمیایی، مواد رادیواکتیو و غیره)، جهش های ژنتیکی ارثی و غیره. برای کاهش این عوامل خطر و جلوگیری از ایجاد برخی عفونت‌های ویروسی، واکسیناسیون پیشگیرانه (واکسن هپاتیت B، واکسن HPV) یا مداخلات پیشگیرانه برای افرادی که خطرات ارثی دارند، مؤثرترین راه‌ها برای محافظت در برابر سرطان هستند.

درمان سرطان چیست؟

انواع مختلفی از سرطان وجود دارد و روش های تشخیص و درمان و همچنین علائم انواع سرطان بسته به نوع بیماری متفاوت است. اگر افراد مبتلا به علائم سرطان با پزشک مشورت کنند، پزشک ابتدا به داستان دقیق فرد گوش می دهد. شکایات، سابقه ژنتیکی و عادات زندگی فرد مورد ارزیابی قرار می گیرد. سپس آزمایشات آزمایشگاهی تکمیلی و تصویربرداری رادیولوژیک برای تعیین نوع سرطان انجام می شود. در صورت وجود تومور، بیوپسی انجام می شود. پس از مشخص شدن وجود سرطان، این فرآیند که به عنوان غربالگری سرطان نیز شناخته می شود، برای بررسی کانون سرطان و اینکه آیا متاستاز داده است انجام می شود. روش های درمان سرطان با توجه به نوع، گسترش و مرحله سرطان تعیین می شود. برخی از این درمان ها را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

جراحی:  تومور ناشی از سرطان با روش های جراحی بدون آسیب رساندن به بافت های بدن تا حد امکان برداشته می شود.

شیمی درمانی:  یک روش درمانی سیتوتوکسیک یا به عبارتی دارویی است. به لطف این روش که به عنوان درمان تومور با دارو نیز تعریف می شود، از تکثیر و رشد سلول های سرطانی جلوگیری می شود. اندازه تومور را می توان کاهش داد. انواع مختلف سرطان را می توان با داروهای شیمی درمانی با اثربخشی متفاوت درمان کرد.

داروهای هوشمند (درمان‌های مولکولی یا هدفمند):  این‌ها داروهایی هستند که برای تغییرات ژنتیکی خاص که در تومورها شناسایی می‌شوند، تولید می‌شوند و به شکل قرص یا داخل وریدی در دسترس هستند. می توان از آن به تنهایی یا در کنار شیمی درمانی استفاده کرد.

ایمونوتراپی:  اینها داروهایی هستند که بهبود چشمگیری در بسیاری از سرطان ها ایجاد می کنند و امروزه به طور فزاینده ای رایج شده اند. این مولکول‌های ویژه مکانیسم ترمز طبیعی را در سیستم ایمنی از بین می‌برند و به سلول‌های سیستم ایمنی که سلول سرطانی را تشخیص می‌دهند و به آن حمله می‌کنند، این امکان را می‌دهند تا مؤثرتر باشند و در نتیجه سلول سرطانی را شناسایی و از بین ببرند.

رادیوتراپی:  در کاربردهای رادیوتراپی که به پرتودرمانی نیز معروف است، پرتوهایی با هدف قرار دادن تومور به بدن فرد فرستاده می شود. این روش که از اندام های اطراف محافظت می کند، تنها گزینه درمانی برای برخی از انواع سرطان است.

علائم سرطان چیست؟

علائم سرطان بسته به نوع سرطان موجود متفاوت است. در حالی که برخی از انواع سرطان تا زمانی که بیماری پیشرفت نکند هیچ علامتی ایجاد نمی کنند، برخی دیگر ممکن است علائمی مانند:

کاهش وزن:  کاهش مداوم وزن علیرغم اینکه فرد به طور معمول غذا می خورد یکی از علائم رایج بسیاری از انواع مختلف سرطان است.

تب بالا:  افزایش دمای بدن بدون هیچ گونه عفونت یکی از علائم سرطان است.

ضعف:  فرد با وجود اینکه از نظر جسمی خسته نیست و خواب خوبی داشته است، احساس خستگی و ضعف می کند.

وجود توده:  وجود توده های قابل لمس در سینه، زیر بغل و سایر نواحی مختلف ممکن است نشانه تومور باشد.

خونریزی:  ترشح و خونریزی از مقعد و رحم یکی از علائم سرطان است.

گرفتگی صدا:  شکایاتی مانند گرفتگی صدا و سرفه که برای مدت طولانی از بین نمی روند ممکن است به دلیل سرطان ایجاد شوند.

تفاوت در ادرار و مدفوع:  علائمی مانند خون در مدفوع یا ادرار، مشکلات دفع مدفوع، تغییر در دفعات ادرار ممکن است مرتبط با سرطان باشد.

اگرچه بیماری سرطان علائم مختلفی را ایجاد می کند، اما وجود این علائم را می توان با برخی اختلالات دیگر نیز توضیح داد. در صورت وجود این علائم مراجعه به پزشک و معاینه برای تشخیص و درمان قطعی ضروری است. در انواع سرطان که تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است، نباید زمان را با درمان‌های گیاهی مختلف مانند گیاه سرطانی که اثر علمی آن ثابت نشده است، هدر داد. نباید فراموش کرد که درمان سرطان و داروهای سرطان زمانی که در مراحل اولیه تشخیص داده شوند بسیار مؤثرتر هستند. علائم بیماران سرطانی در روزهای پایانی زندگی نیز بسته به نوع سرطان متفاوت است. اغلب پرسیده می شود “علائم سرطان چیست؟” به این سوال می توان پاسخ داد.

انواع و اقسام سرطان چیست؟

تقریباً ۱۰۰ نوع مختلف سرطان وجود دارد. برخی از انواع شایع سرطان عبارتند از:

سرطان سینه:  این سرطان در زنان بسیار بیشتر از مردان است. از سلول های بافت سینه منشاء می گیرد.

سرطان ریه:  زمانی رخ می دهد که سلول های ریه به طور غیرقابل کنترلی تکثیر شوند. بزرگترین عامل بیماری سیگار کشیدن است.

تومور مغزی:  تومورهای مغزی ناشی از سلول‌های بافت مغز نیز می‌توانند با متاستاز انواع مختلف سرطان به مغز ایجاد شوند.

سرطان دهانه رحم:  ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل اصلی سرطان دهانه رحم است.

سرطان روده بزرگ:  سرطان روده بزرگ که بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود، به عنوان سرطان روده نیز شناخته می شود.

شرایط سرطان چیست؟

برخی از اصطلاحات رایج در سرطان را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

• تومور:  توده یا تورم.
  • خوش خیم:  خوش اخلاق، خوش خیم.
  • بدخیم:  بدخیم، بدخیم.
  • متاستاز:  گسترش سلول های سرطانی به یک منطقه متفاوت.
  • نشانگر:  نشانگر تومور.
  • لکوپنی:  سطح پایین گلبول های سفید خون.
  • ندول:  توده کوچک.

چه چیزی باعث سرطان می شود؟

سرطان را می توان تقسیم و تکثیر کنترل نشده سلول ها در بافت ها و اندام های بدن و تشکیل توده ها تعریف کرد. به عبارت دیگر، همه انواع سرطان در سلول ها که یکی از ساختارهای اساسی بدن هستند، ایجاد می شود. “چه چیزی باعث سرطان می شود؟” برای درک بهتر پاسخ سوال، لازم است بدانیم که چگونه سلول های سالم به سلول های سرطانی تبدیل می شوند. تمام سلول های بدن به جز سلول های عضلانی و عصبی با تقسیم تکثیر می شوند. این عمل که برای تجدید سلول‌های مرده ضروری است، در سال‌های اول زندگی بسیار سریع اتفاق می‌افتد، اما با افزایش سن سرعت آن کاهش می‌یابد. همچنین محدودیتی برای توانایی تقسیم سلولی وجود دارد. به عبارت دیگر، سلول نمی تواند با تقسیم برای همیشه تکثیر شود. هر سلول سالم می داند که چه زمانی باید تقسیم شود و بمیرد. تقسیم سلولی که برای تداوم عملکردهای حیاتی فرد ضروری است، به صورت منظم صورت می گیرد. با این حال، در برخی موارد، سلول ها شروع به تقسیم و تکثیر می کنند، حتی اگر لازم نباشد. این وضعیت در اثر آسیب به DNA ایجاد می شود. ویروس ها، استعمال دخانیات، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، تشعشعات و مواد شیمیایی از عوامل ایجاد سرطان هستند که باعث آسیب DNA یا به عبارتی برخی از عوامل سرطان می شوند. به طور معمول، DNA آسیب دیده توسط مسیرهای ترمیم داخل سلول ترمیم می شود، اما در سلول های سرطانی، این مکانیسم های ترمیم DNA مختل می شوند. در این حالت سلول های سرطانی به سرعت تکثیر می شوند. سلول های سرطانی بیشتر از سلول های طبیعی عمر می کنند. بنابراین با گذشت زمان سلول ها به صورت توده در می آیند. تجمع سلول ها در خوشه ها به عنوان تومور تعریف می شود. اغلب از خود می پرسید “سرطان چیست؟” و “سرطان چگونه ایجاد می شود؟” سوالات را می توان از این طریق پاسخ داد.

بیشتربدانید:بیوپسی چیستبیوپسی سینه در تهرانهزینه بیوپسی

مراحل سرطان چیست؟

انواع سرطان مراحل مختلفی دارند. مرحله سرطان نشان دهنده میزان پیشرفت بیماری است. مرحله سرطان بسته به عواملی مانند محل و اندازه تومور کانونی، درگیری غدد لنفاوی و وجود و تعداد متاستازها تعیین می شود. مراحل سرطان را می توان با درمان پسرفت کرد.

سرطان زمانی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود بسیار بهتر پیشرفت می کند و برخی از انواع سرطان را می توان به طور کامل درمان کرد. در این مرحله، ارتباط مهمی بین درمان سرطان و تشخیص زودهنگام وجود دارد. هر ساله از ۱ تا ۷ آوریل به عنوان هفته سرطان نامگذاری شده است تا آگاهی عمومی در مورد سرطان و راه های محافظت از آن افزایش یابد.