درمان لنف آدم چیست؟

درمان لنف آدم چیست؟لنف ادم تورمی است که زمانی رخ می دهد که غدد لنفاوی یا عروق تشکیل دهنده سیستم لنفاوی مسدود یا آسیب ببینند. این آسیب یا انسداد باعث تجمع مایع در بافت های نرم بدن می شود.

درمان لنف آدم چیست؟ سیستم لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن است. این به مبارزه با عفونت و محافظت از بدن در برابر بیماری کمک می کند. از شبکه ای از عروق در سراسر بدن تشکیل شده است که لنف فراخوانی مایع را حمل می کنند. مایع لنفاوی از طریق غدد لنفاوی عبور می کند که هر گونه مواد مضر مانند باکتری، ویروس یا سلول های سرطانی را فیلتر کرده و از بین می برد.

لنف ادم زمانی رخ می دهد که سیستم به دلیل یک مشکل مکانیکی به درستی کار نمی کند. مایع نمی تواند تخلیه شود، بنابراین باعث تورم در بافت ها می شود.

لنف ادم بیشتر در بازوها یا پاها رخ می دهد، اما می تواند در قفسه سینه، ناحیه تناسلی، سر یا گردن نیز دیده شود.

علائم لنف ادم چیست؟

علائم و نشانه های اصلی لنف ادم عبارتند از:

تورم، که ممکن است بیاید و برود، در بازو، پا یا سایر قسمت های آسیب دیده بدن. اولین نشانه ممکن است این باشد که لباس ها، کفش ها یا جواهرات تنگ تر از حد معمول به نظر می رسند

احساس سنگینی یا سفتی در اندام یا ناحیه آسیب دیده بدن

درد و ناراحتی در اندام یا ناحیه آسیب دیده بدن

حرکت کمتر در بازو یا پای آسیب دیده

عفونت های مکرر پوست

سفت شدن یا ضخیم شدن پوست

سوراخ شدن پوست (بنابراین فشار دادن آرام روی پوست باعث ایجاد فرورفتگی می شود)

لنف ادم می تواند بیاید و برود. بسیاری از مردم متوجه می شوند که تورم لنفودم بدتر می شود:

در طول روز و سپس یک شبه بهتر می شود

در گرما

با استفاده بیش از حد از اندام

با عدم تغییر موقعیت

با عدم تحرک طولانی مدت

درمان لنف آدم چیست؟ لنف ادم ممکن است خفیف باشد (جایی که تورم قابل توجه نیست). متوسط ​​(در جایی که حفره های پوست دیده می شود)؛ یا شدید (جایی که پوست سفت و چرب تر می شود).

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

چه چیزی باعث لنف ادم می شود؟

درمان لنف آدم چیست؟ ۲ نوع اصلی لنف ادم وجود دارد – لنف ادم اولیه و ثانویه – و هر نوع علت متفاوتی دارد.

لنف ادم اولیه نادر است، در حالی که لنف ادم ثانویه شایع تر است. لنف ادم همچنین می تواند ترکیبی از انواع اولیه و ثانویه باشد.

لنف ادم اولیه

لنف ادم اولیه توسط یک ژن معیوب ایجاد می شود و افراد مبتلا به این شکل از بیماری با یک اختلال در سیستم لنفاوی متولد می شوند.

عروق لنفاوی در لنف ادم اولیه ممکن است:

تعداد آنها کاهش یافته است

بیش از حد بزرگ است که به درستی کار کند

گم شده باشد

در حالی که می تواند در هر سنی رخ دهد، لنف ادم اولیه معمولا در اوایل کودکی، نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ایجاد می شود.

لنف ادم ثانویه

لنف ادم ثانویه در اثر آسیب یا انسداد سیستم لنفاوی در نتیجه موارد زیر ایجاد می شود:

جراحی – اغلب غدد لنفاوی به عنوان بخشی از جراحی سرطان برداشته می شوند

رادیوتراپی برای سرطان

تروما یا آسیب بافتی

عدم تحرک به دلیل سن، درد یا عفونت

چاقی

زنانی که برای سرطان سینه جراحی یا رادیوتراپی انجام می‌دهند، ممکن است به لنف ادم ثانویه در بازو و قفسه سینه خود مبتلا شوند. مردان و زنانی که تحت عمل جراحی یا رادیوتراپی برای سرطان روده، سرطان پروستات یا سرطان دستگاه تناسلی قرار گرفته اند نیز در معرض خطر لنف ادم ثانویه در پاها یا ناحیه کشاله ران هستند.

لنف ادم ممکن است بلافاصله پس از آسیب یا انسداد سیستم لنفاوی رخ دهد یا ممکن است سال ها پس از آن ایجاد شود.

لنف ادم چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر پزشک شما مشکوک باشد که ممکن است لنف ادم داشته باشید، از شما در مورد علائم، علائم و سابقه پزشکی شما می پرسد.

آنها همچنین هر قسمت از بدن شما را که تحت تأثیر قرار گرفته است را بررسی کرده و آنها را اندازه گیری می کنند تا ببینند آیا تورم وجود دارد یا خیر. همچنین ممکن است برای ارزیابی میزان ادم لنفاوی به آزمایش‌های بیشتری نیاز داشته باشید.

اگر تشخیص لنف ادم داده شود، پزشک شما را به یک مرکز تخصصی لنفودم ارجاع می دهد تا وضعیت را مدیریت کند.

لنف ادم چگونه درمان می شود؟

در حالی که لنف ادم قابل درمان نیست، ممکن است بتوان آن را با استفاده از درمان پیچیده لنفودم (CLT)، که به عنوان درمان ضد احتقان پیچیده (CDT) نیز شناخته می شود، تحت کنترل داشت. این درمان شامل موارد زیر است:

درمان فشرده سازی – پوشیدن لباس های فشرده سازی مدرج

ورزش – حصول اطمینان از اینکه به طور منظم حرکت می کنید و ورزش های خاصی که به شما توصیه شده است، مانند پیاده روی یا تمرین مقاومتی انجام می دهید.

تخلیه لنفاوی دستی – انجام ماساژ تخصصی، مانند ماساژ تخلیه لنفاوی

مراقبت از پوست – حفظ پوست در شرایط خوب و کاهش احتمال عفونت

اگر ادم لنفاوی با CLT قابل مدیریت نباشد، جراحی ممکن است یک گزینه باشد. این را باید با متخصص لنف ادم خود در میان بگذارید.

هرچه درمان لنفودم زودتر شروع شود، احتمالاً در کنترل این بیماری موفق تر خواهد بود.

آیا می توان از لنف ادم پیشگیری کرد؟

اگر جراحی، رادیوتراپی یا آسیبی داشته اید که شما را در معرض خطر ابتلا به لنف ادم قرار می دهد، چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش این خطر انجام دهید. تو باید:

از پوست خود به خوبی مراقبت کنید

با شستن با صابون با pH خنثی پوست خود را تمیز نگه دارید – از صابون ها و شستشوهای معطر خودداری کنید

هر روز از یک مرطوب کننده مانند سوربولن استفاده کنید تا پوست خود را نرم و مرطوب نگه دارید

با استفاده از کرم ضد آفتاب و پوشیدن لباس محافظ از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید

برای محافظت در برابر نیش از مواد دافع حشرات استفاده کنید

از بریدگی و عفونت جلوگیری کنید

هنگام باغبانی، شستشو و انجام کارهای خانه دستکش بپوشید

از ضد عفونی کننده در هر بریدگی استفاده کنید

اگر بریدگی به نظر عفونی است، فوراً به پزشک مراجعه کنید

ناخن های خود را با قیچی کوتاه کنید، نه با قیچی

اگر اصلاح می کنید، از تیغ برقی استفاده کنید

از وارد کردن فشار در مکان نامناسب، مانند بند سینه بند تنگ یا اطراف بازوی آسیب دیده خودداری کنید

از استفاده از بازوی آسیب دیده برای تزریق، نمونه خون، قطره چکان یا اندازه گیری فشار خون خودداری کنید

از لباس های تنگ یا جواهرات خودداری کنید

ورزش هایی را برای کاهش خطر تجمع مایع لنفاوی انجام دهید

هر تمرینی را به آرامی شروع کنید و به تدریج افزایش دهید

در وزن مناسب نگه دارید

اگر اضافه وزن دارید، در مورد کاهش وزن با پزشک خود صحبت کنید

مطمئن شوید که یک رژیم غذایی سالم و متعادل می خورید

تحریک جریان مایع از طریق سیستم لنفاوی شانس تجمع مایع را کاهش می دهد و ممکن است به شما در جلوگیری از ادم لنفاوی کمک کند.

ادم لنفاوی و اختلالات لنفاوی به بیماری هایی اطلاق می شود که سیستم لنفاوی را تحت تأثیر قرار می دهند – شبکه ای از بافت ها، عروق و اندام هایی که مایع خاصی به نام لنف را در سراسر بدن حرکت می دهند. آنها زمانی رخ می دهند که سیستم لنفاوی آسیب دیده یا مسدود شود و از گردش طبیعی لنفاوی جلوگیری می کند.

در صورت عدم درمان، این اختلالات می توانند باعث درد، خارش، تورم و سایر عوارض مانند عفونت های پوستی شوند.

درمان لنف ادم و اختلالات لنفاوی به تشخیص شما، مرحله لنف ادم و مشکلات پزشکی مرتبط بستگی دارد. درمان ممکن است شامل درمان‌های لنفاوی دستی، بانداژ فشاری، ورزش‌های درمانی، پمپ‌های پنوماتیک لباس‌های فشرده، مدیریت رژیم غذایی یا جراحی باشد.

شرایطی که ما درمان می کنیم

لنف ادم

شایع ترین بیماری لنفاوی لنف ادم است. این تورم بخشی از بدن است که در اثر تجمع مایع لنفاوی در بافت‌ها ایجاد می‌شود. لنف ادم اغلب در بازوها و پاها رخ می دهد، اما می تواند سر، سینه، سینه، شکم و اندام تناسلی را نیز درگیر کند. لنف ادم زمانی رخ می دهد که یک سیستم لنفاوی مسدود یا آسیب دیده باعث تجمع مایع در اندام ها می شود و لنف نمی تواند به طور طبیعی در بدن جریان یابد. لنف ادم شایع ترین اختلال لنفاوی و وریدی است.

بسته به تشخیص شما، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید:

درمان لنف آدم چیست؟

فیزیوتراپی و کاردرمانگر

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی

تیمی اختصاص داده شده به درمان لنف ادم مرتبط با سرطان

لیپادم

لیپادم باعث می شود که چربی اضافی در نیمه پایینی بدن، عمدتاً در باسن، ران ها و ساق پا جمع شود. این بیماری عمدتاً زنان را مبتلا می کند و معمولاً در خانواده ها ایجاد می شود.

سایر اختلالات لنفاوی و وریدی عبارتند از:

فیلاریازیس، پودوکونیوز

نوعی ادم لنفاوی، پودوکونیوزیس ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رسوبات معدنی موجود در خاک های رسی قرمز سنگ های آتشفشانی است. این بیماری پوستی التهابی مزمن که معمولاً در مناطق گرمسیری یافت می‌شود، معمولاً از پا شروع می‌شود و از ساق پا تا زانو پیشرفت می‌کند. این بیماری با فیلاریازیس لنفاوی (LF) به دلیل صعودی و معمولاً دو طرفه، اما نامتقارن متفاوت است.

بیماری گورهام

بیماری گورهام، یک اختلال نادر استخوانی، زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های خونی خارج از کنترل رشد می‌کنند و استخوان را تخریب می‌کنند. بیشتر اوقات، استخوان های شانه و لگن را تحت تاثیر قرار می دهد.

لنفانژکتازی روده

این اختلال زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های لنفاوی که مایع را به پوشش روده کوچک می‌رسانند، به‌طور غیرطبیعی تشکیل شده و مایع لنفاوی روده را مسدود می‌کنند. این می تواند منجر به ادم یا احتباس مایع شود که باعث تورم شکم و جمع شدن مایع در اطراف ریه ها می شود.

لنفانژیولیومیوماتوز (LAM)

یک بیماری نادر ریوی، LAM باعث می‌شود سلول‌های غیرطبیعی شبیه ماهیچه رشد کرده و از طریق بافت ریه و سیستم لنفاوی پخش شوند. این وضعیت منجر به مسدود شدن راه‌های هوایی ریه، رگ‌های لنفاوی و عروق خونی و ناتوانی ریه‌ها در توزیع اکسیژن به بدن می‌شود.

لنفانژیوماتوز

این بیماری زمانی رخ می دهد که بسیاری از تومورها یا کیست ها به نام لنفانژیوم در سیستم لنفاوی بدن رشد کنند. اگرچه تومورها خوش خیم یا غیرسرطانی هستند، اما به بافت بدن حمله کرده و سایر ساختارها را فشرده می کنند. این تومورها بیشتر در استخوان ها، بافت همبند و اندام ها رشد می کنند.

انتروپاتی از دست دادن پروتئین (PLE)

PLE به از دست دادن بیش از حد پروتئین در روده اشاره دارد که منجر به سطوح پایین پروتئین غیرمعمول در خون می شود. PLE با سایر اختلالات از جمله بیماری التهابی روده، بیماری سلیاک و بیماری قلبی مرتبط است. زمانی اتفاق می افتد که لنف به طور طبیعی در بدن جریان نداشته باشد.

مراقبت و درمان اختلالات لنفاوی

درمان اختلالات لنفاوی به تشخیص شما بستگی دارد، اما گزینه‌ها عبارتند از:

درمان کامل احتقان (CDT)

سیستم بهداشتی دانشگاه میامی یک برنامه توانبخشی تخصصی برای کمک به بیماران مبتلا به لنف ادم ایجاد کرده است. CDT شامل طیف وسیعی از درمان‌های طراحی شده برای تحریک جریان لنفاوی، کاهش خطر عفونت و کاهش تجمع مایع است.

یکی از انواع CDT تخلیه لنفاوی دستی (MLD) است. یک تکنیک ماساژ ملایم، MLD به حرکت مایع لنفاوی از اندام متورم، مانند بازو یا پا کمک می‌کند. سپس یک متخصص بانداژ فشاری با کشش کوتاه را روی اندام آسیب دیده اعمال می کند تا از جمع شدن مجدد مایع جلوگیری کند. تیم متخصصان لنفاوی خبره ما به شما کمک می‌کنند تا یک برنامه لنفاوی خانگی، از جمله تمرینات درمانی، و انتخاب لباس‌های فشرده‌کننده مناسب برای حفظ کاهش تورم بازو و پا انتخاب کنید.برای اطلاع از سونوگرافی ژل پاژ و سونوگرافی برای جراحی ژل و سونوگرافی تشخیص ژل و سونوگرافی محل تزریق ژل بر روی آنها کلیک کنید.

لباس های فشاری / بانداژ

متخصصان برای ایجاد فشار و کاهش تجمع مایع، باندهای کششی کوتاه را روی ناحیه آسیب دیده اعمال می کنند.

جراحی اکسیزیون

که به عنوان جراحی اصلاح نیز شناخته می شود، پزشکان ممکن است از این روش درمانی برای برداشتن بافت فیبری یا آسیب دیده ناشی از لنف ادم استفاده کنند.

لیپوساکشن

یک نوع متداول جراحی زیبایی به نام لیپوساکشن ممکن است برای برداشتن سلول‌های چربی که می‌توانند با انتشار مایع به بافت تحریک شوند، استفاده شود.

بای پس لنفاوی

در این درمان نوآورانه، تکنیک‌های تخصصی میکروسرجری مسیر جدیدی را برای حرکت مایع لنفاوی در بدن ایجاد می‌کنند. این روش به کاهش تورم، بهبود عملکرد و دامنه حرکتی و تخلیه موثرتر مایع کمک می کند.

پمپ های پنوماتیک

به عنوان یک درمان برای ادم لنفاوی، پمپ های پنوماتیک از هوا برای باد کردن آستینی استفاده می کنند که ناحیه آسیب دیده را در بر می گیرد. آستین دارای محفظه های متعددی است که یکی پس از دیگری باد می شوند تا مایع را در جهت درست جریان دهد.

پیوند غدد لنفاوی عروقی

در این درمان میکروجراحی پیشرفته برای ادم لنفاوی، جراح گره‌های لنفاوی را از یک ناحیه از بدن به ناحیه‌ای که در آن برداشته شده‌اند، منتقل می‌کند. غدد لنفاوی تازه قرار داده شده به بهبود جریان مایع و کاهش تورم، سفتی و درد کمک می کنند.