لنف ادم

لنف چیست؟ لنف به مایع میان بافتی که مایعی شفاف بوده حاوی پروتئین و گلبولهای سفید خونی است گفته میشود و این مایع توسط مجاری لنفاوی جمع آوری شده و از غدد لنفاوی عبور کرده و در نهایت به گردش خون تخلیه میشوند. چرا پس از جراحی سرطان پستان ایجاد میشود؟ در واقع پس از جراحی با قطع مجاری لنفاوی ناحیه زیربغل تخلیه لنف اندام را مختل میکند، لنف در اندام جمع میشود و باعث افزایش حجم اندام میشود اما باید دانست آنچه که موجب بروز لنف در بدن میشود جراحی خود پستان نیست بلکه این جراحی در ناحیه زیر بغل است که به علت قطع مجاری لنفاوی زمینه ساز بروز لنف در اندام میگردد. آیا پس از نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان هم لنف ادم ایجاد میشود؟ در واقع پس از نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان آمار نشان داده احتمال ایجاد لنف ۵درصد می باشد اما با تخلیه کامل بافت لنفاوی زیربغل به احتمال ۱۵ تا ۲۰ درصد ایجاد لنف را درپی خواهد داشت. در کدام بیماران سرطان پستان خطر ایجاد لنف ادم بیشتر است؟ در بیمارانی که تخلیه کامل بافت لنفاوی زیربغل (دیسکسیون آگزیلاری) انجام می گردد ، و بیمارانی که دچار چاقی، درگیری وسیع لنفاوی، پرتو درمانی هستند و همچنین در مواردی که ترمیم زخم جراحی با تاخیر صورت پذیرد ایجاد لنف امکان پذیر است.

لنف ادم چه علائم بالینی میتواند داشته باشد؟

از مهمترین و زودرس ترین علائم ادم لنفاوی سنگینی و احساس درد گنگ و پری در اندام است که به علت تجمع مایع لنف ایجاد میشود ,ودر مرحله بعد اندام کم کم متورم میگردد که با بالا گرفتن اندام، ماساژی که توسط خود بیمار داده شود و استراحت برطرف میگردد. این مرحله بهترین مرحله برای انجام درمان موفق است.مرحله بعدی ادم لنفاوی حالتی است که اندام به طور واضح متورم و سفت است. این مرحله ای است که درمان آن مشکل تر شده و حتی ممکن است پایدار باقی بماند.

چه مراقبتهایی خطر لنف ادم را کاهش میدهد؟

1. تغذیه مناسب و داشتن تناسب اندام و چاق نشدن،
  2. تحرک ، پرهیز از بی حرکتی درازمدت.
  3. پوشش مناسب برای مثال عدم استفاده از لباسهای تنگ .
  4. محدود کردن تماس با گرما یا سرمای شدید (عدم استفاده از سونا – محدود کردن دوش داغ به حداکثر ۱۵ دقیقه).
  5. پرهیز از هرگونه آسیب به اندام سمت جراحی شده حتی درحد تزریقات
  6. مراجعه فوری به پزشک در صورت بروز علائم عفونت

رعایت این موارد از تشدید لنف ادم جلوگیری میکنند. اگر درمان نشود چه مشکلی ایجاد میشود؟ در ئاقع پیشرفت ادم لنفاوی میتواند منجر به بروز زخم های مقاوم به درمان و حتی نوع خاصی از سرطان نیزگردد. البته بروز سرطان به ندرت اتفاق افتاده و ۱۵ تا ۲۰ سال پس از بروز لنف ادم ایجاد میگردد.

درمان لنف ادم چیست؟

مجموعه ای از اقدامات درمانی شامل ماساژ درمانی، ورزش های خاص، استفاده از پوشش های فشاری ویژه لنف ادم، حفاظت از پوست، بالا گرفتن اندام و لیزر کم توان میتوانند لنف ادم را برطرف سازند که البته حتما لازم است توسط افراد مجرب انجام بگیرند. آیا ورزش خطر لنف ادم را بیشتر میکند؟ اگر ورزش و فعالیت های بدنی موجب آسیب (زخم) اندام نشوند خطر لنف ادم را بیشتر نمی کنند.