بزرگی غدد لنفاوی

لنف چیست؟ لنف در واقع مایع میان بافتی است که توسط مجاری لنفاوی از بافت‌های مختلف جمع آوری شده و در نهایت به سیستم وریدی تخلیه و باعث بزرگی غدد لنفاوی می‌شوند. مجاری لنفاوی رگ‌های بسیار ریزی هستند که مایع میان بافتی با فشار کمی در آنها جریان پیدا می‌کند. عوامل و دلایل مختلفی برای بزرگ شدن غدد لنفاوی وجود دارد که از اصلی‌ترین دلایل آن می‌توان به وجود عفونت در بدن اشاره کرد. مراجعه به پزشک متخصص در زمان تورم، التهاب و بزرگی غدد لنفاوی لازم و ضروری است. هر بزرگ شدن غدد لنفاوی را نمی‌توان دلیل بر وجود سرطان یا عفونت سرطانی در نظر گرفت.

اولین علامت برای وجود تورم در غدد لنفاوی را می‌‌توان تب، عرض شبانه و همچنین بزرگ شدن غدد لنفاوی در نظر گرفت. در صورتی که بدن هر نوع عفونت رو به رو شود، غدد لنفاوی اولین موردی هستند که در برابر این عفونت از خود واکنش نشان می‌دهند و متورم می‌شوند.

نقش غدد لنفاوی چیست؟

غدد لنفاوی اعضایی سازمان یافته هستند که در مسیر مجاری لنفاوی قرار می‌گیرند و فعالیت دفاعی در برابر مولکول‌های (آنتی ژن‌های) بیگانه و عفونت‌ها و سلول‌های سرطانی را برعهده دارند.

بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل م‌یتواند ناشی از ضایعات کدام قسمت های بدن باشد؟

لنف از بازو، دیواره قفسه سینه و پستان به غدد لنفاوی آگزیلاری تخلیه می‌شوند. هر ضایعه ای در هر یک از این مناطق می‌تواند منجر به بزرگی غدد لنفاوی آگزیلاری گردد.

چگونه می‌توان تشخیص داد که بزرگ شدن غدد لنفاوی به علت عفونت است یا در اثر تجمع سلول های سرطانی؟

تشخیص آن می تواند از طریق درد باشد باشد زمانی که بزرگی غده لنفاوی در اثر عفونت است معمولا دردناک است و هنگام لمس این ناحیه توسط  خود بیمار و معاینه پزشک با درد همراه خواهد بود.

آیا ماموگرافی برای تشخیص علت بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل مناسب است؟

اصولا ماموگرافی روش بسیار مناسبی برای بررسی پستان علت بزرگ شدن غدد در پستان است اما در مورد خود غدد لنفاوی و تشخیص و تعیین این که آیا به علت تجمع سلول های سرطانی بزرگ شده یا به علت عفونت، نمی‌تواند کمکی کند.

آیا سونوگرافی روش خوبی برای تعیین علت بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل است؟

غدد لنفاوی که به علت تجمع سلول‌های سرطانی بزرگ شده باشند در سونوگرافی معمولا نمای متفاوتی نسبت به بزرگی در اثر عفونت دارند. برای یافتن توده پستان و علت بزرگ شدگی هم می‌توان از سونوگرافی استفاده کرد.

نقش MRI در بیمارانی که دچار بزرگی غدد لنفاوی آگزیلاری می‌شوند چیست؟

بهترین روش برای یافتن کانون های سرطان پستان که در ماموگرافی و سونوگرافی دیده نمی‌شوند MRI است و همین طور می‌تواند در مورد ماهیت غده لنفاوی و اینکه به علت سرطان است و یا عفونت نیز کمک کند.

آیا تصویربرداری کافی است یا باید نمونه برداری هم انجام شود؟

هنگامی که با تصویربرداری و یا با درمان های اولیه مانند مصرف آنتی بیوتیک تشخیص نهایی یا بهبودی حاصل نشود نمونه برداری لازم می‌گردد. این نمونه برداری معمولا به روش FNA که نمونه برداری با سوزن ظریف است و زیر هدایت سونوگرافی انجام می‌شود، به همان روشی که برای توده پستان انجام می‌گیرد.

التهاب و تورم غدد لنفاوی در بدن

وجود غدد لنفاوی در بدن برای مقابله با عفونت‌ها در بدن لازم و ضروری است. غدد لنفاوی در بدن مانند یک فلیتر عمل می‌کنند و باعث حذف میکروب‌ها، باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا در بدن می‌شوند. لنفادنیت اصطلاحی است که برای غدد لنفاوی متورم شده به کار برده می‌شوند. عموما غدد لنفاوی در ناحیه گردن، ران، زیر بغل و زیر چانه دچار التهاب و بزرگی می‌شوند.

وجود هر گونه تورم در غدد لنفاوی را می‌توان ناشی از وجود باکتری یا عفونت در بدن فرد در نظر گرفت. همچنین در برخی از موارد ایجاد التهاب در غدد لنفاوی می‌تواند ناشی از سرطان باشد.

در اکثر مواقع تورم غدد لنفاوی پس از مدت زمان مشخص به خودی خود و با استفاده از کمپرس آب گرم رفع خواهد شد، مدت زمان رفع شدن این تورم رابطه مستقیمی با نوع عفونت و باکتری وارد شده به بدن دارد.

غدد لنفاوی در سراسر بدن وجود دارد و کارشان مبارزه با انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها است. تنها غدد لنفاوی بزرگ به لمس دست قابلیت تشخیص دارند.

تورم غدد لنفاوی در پشت گوش

یکی از دلایل اصلی تورم غدد لنفاوی در پشت گوش را می‌توان وجود عفونت در پوست سر و در قاعده جمجمه در نظر گرفت. شایع‌ترین دلیل اصلی تورم غدد لنفاوی پوست سر را می‌توان شرایط بد پوستی مانند وجود شوره در سر در نظر گرفت.

بزرگ شدن غدد لنفاوی بالای ترقوه

در اکثر مواقع بزرگ شدن غدد لنفاوی بالای ترقوه نشان از وجود سرطان است. فردی که دچار بزرگی غدد لنفاوی در ناحیه ترقوه شده است امکان دارد به یکی از بیماری‌های عفونت ریه، عفونت قفسه سینه و سرطان دچار شده باشد.

مراجعه فرد درگیر با بزرگی غدد لنفاوی ناحیه ترقوه لازم و ضروری است.

بزرگی غدد لنفاوی در کشاله ران

تورم در غدد لفناوی ناحیه کشاله ران بیشتر در افراد جوان مشاهده شده است. این بیماری ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که از اصلی‌ترین دلایل این بیماری می‌توان به عفونت در پا، سرطان ناحیه تناسلی، عفونت‌های موضعی، عفونت در انگشتان پا و… باشد.

تورم غدد لنفاوی گردن

بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن را می‌توان یکی از رایج‌ترین نوع تورم غدد لنفاوی در نظر گرفت. علت اصلی تورم در غدد لنفاوی گردن را می‌توان قرار گرفتن در معرض باتری و انواع ویروس‌ها در نظر گرفت.

تورم غدد لنفاوی گردن در کودکان

در کودکان غدد لنفاوی امکان دارد دچار بزرگی شوند. بزرگ شدن غدد لنفاوی در کودکان بیشتر در ناحیه گردن، فک و پشت گوش اتفاق می‌افتد. بزرگ شدن غدد لفناوی در کودکان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که اصلی‌ترین دلیل آن را می‌توان سرماخوردگی یا دچار شدن به یک نوع عفونت تنفسی در نظر گرفت.

بزرگ شدن غدد لنفاوی در صورتی که در کودکان دردناک و همراه با قرمزی اتفاق بیفتد باید کودک برای معاینه به نزد پزشک متخصص مراجعه کند.

علائم تورم و التهاب غدد لنفاوی

وجود هر گونه تورم در غدد لنفاوی به ویژه غدد لنفاوی ناحیه گردن، کشاله ران، زیر بغل و… می‌تواند نشان از وجود مشکل در سیستم ایمنی بدن داشته باشد. سیستم لنفاوی بدن یک شبکه منظم از اندام‌ها و غدد است که کار حفاظت از بدن را در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها را بر عهده دارند.

عموما اولین علائم و نشانه‌ای که در فردی که دچار تورم و التهاب غدد لنفاوی شده است خود را نشان می‌دهد، بزرگی غدد لنفاوی است. در زیر دیگر علائم تورم غدد لنفاوی مشخص شده است.

• عرق به ویژه عرق شبانه
  • وجود تورم در غدد لنفاوی
  • قرمزی غدد لنفاوی و حساسیت این غدد
  • مشکل در سیستم تنفسی یا ایجاد عفونت تنفسی
  • آبریزش بینی
  • و…

درمان تورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی در موارد مختلفی از جمله دچار شدن بدن با بیماری تنفسی، سرماخوردگی و بیماری‌هایی از این دست دچار تورم می‌شوند. در حالت کلی غدد لنفاوی اگر در طول یک الی دو روز رشد کند نیاز به درمان متفاوتی نسبت به غدد لنفاوی دارد که در عرض مدت چند ماه رشد کند. تفاوتی ندارد که غدد لفناوی به چه دلیل و در چه مدت زمانی رشد کرده است، مراجعه به پزشک برای درمان غدد لنفاوی لازم و ضروری است.

رایج‌ترین نوع درمان غدد لنفاوی متورم استفاده از داروهای تب بر مانند استامینوفن، ایبوپروفن و استفاده از کمپرس آب گرم است.

عفونت‌های شایع تورم غدد لنفاوی

برخی از عفونت‌ها از اصلی‌ترین دلایل ایجاد تورم در غدد لنفاوی هستند که در ادامه نام برده شده‌اند. در صورتی که منشاء این عفونت به صورت کامل رفع شود، تورم غدد لنفاوی به خودی خود از بین می‌رود.

• عفونت گلو درد
  • سرخک
  • آبسه دندانی
  • عفونت گوش
  • انواع عفونت‌های پوستی
  • سلولیت
  • درگیر شدن بدن با ایدز

همچنین برخی از عفونت‌های غیر شایع می‌تواند باعث ایجاد تورم در غدد لنفاوی شود که از جمله این نوع عفونت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• بیماری سل
  • عفونت‌های انگلی
  • خوردن گوشت‌های ناپخته
  • سفلیس
  • عفونت‌هایی که بر اساس گزش یا نیش زدن مار به وجود می‌آید
  • عوارض تورم غدد لنفاوی

در صورتی که غدد لنفاوی بنابر دلایل مختلفی دچار تورم شوند، عوارض مختلفی را از خود نشان می‌دهند که از جمله این عوارض می‌توان به تبدیل شدن تورم به آبسه اشاره کرد. دلیل ایجاد این آبسه را می‌توان وجود و تجمع چرک ناشی از عفونت در نظر گرفت. در صورتی که آبسه ایجاد شود، این امکان وجود دارد که برای درمان آبسه نیاز به تخلیه یا استفاده از داروهای آنتی بیوتیک باشد.

چه زمانی نیاز به مراجعه به پزشک است؟

غدد لنفاوی سیستم پیچیده در بدن است که نقش محافظتی را در برابر عوامل خارجی به ویژه ویروس‌ها و باکتری‌ها دارد. هر گونه عفونتی که در بدن اتفاق بیفتد این امکان وجود دارد که غدد لنفاوی دچار بزرگی شوند. بزرگ شدن غدد لنفاوی که در مدت زمان کوتاهی اتفاق بیفتد با بزرگی  غدد لنفاوی که در مدت زمان طولانی اتفاق بیفتد روش درمانی متفاوتی را می‌طلبد.

در هر حالت هر گونه بزرگ شدن غدد لنفاوی در هر ناحیه از بدن که اتفاق بیفتد نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد. عدم مراجعه به پزشک می‌تواند عفونت و همچنین ایجاد آبسه را با خود به همراه داشته باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید آن را با ما مطرح کنید.